De gezonde school


Het vignet Gezonde School is een kwaliteitskeurmerk voor scholen die werken aan het verbeteren van de gezondheid van hun leerlingen. ’t Wad heeft de vignetten ‘sport en bewegen’, 'sociaal emotioneel welbevinden' en ‘voeding’.

Sport en bewegen

Beide staan bij ons hoog in het vaandel. En hiermee onderscheiden we ons dan ook van de andere scholen in Harlingen en omgeving. Onze leerlingen van groep 3 tot en met 8 krijgen drie lessen bewegingsonderwijs per week. Voor de groepen 3 en 4 is één van deze lessen een zwemles. In plaats van elke week een half uur, zwemmen zij eens per twee weken een uur.

Sociaal emotioneel welbevinden

We vinden het belangrijk dat leerlingen zich veilig voelen op 't Wad. Alleen dan kunnen ze optimaal tot ontwikkeling komen. We leren onze leerlingen vaardigheden aan om goed met de ander om te kunnen gaan. Maar ook vaardigheden waarmee ze recht doen aan zichzelf. Tevens werken we aan een positieve grondhouding en willen we hen laten handelen vanuit het principe: "Ik ben oke, jij bent oke".

Voeding

Als ikc ’t Wad willen we graag een positieve bijdrage leveren aan gezond beweeg- en eetgedrag van onze leerlingen.Steeds meer kinderen hebben tegenwoordig overgewicht. Overgewicht op jonge leeftijd kan grote gevolgen hebben voor nu en later. Denk aan pesten, gevoelens van minderwaardigheid, diabetes, hart- en vaatziekten en een hoge bloeddruk.

Overgewicht wordt onder andere veroorzaakt door te veel en te vet te eten en te weinig bewegen. De school is een plaats waar kinderen een groot deel van de week doorbrengen. Daarom is onze school een heel geschikte omgeving om iets aan preventie en gezondheidsbevordering te doen.

Naar aanleiding van het rapport “Gezond opgroeien in Harlingen” participeren alle scholen in onze gemeente in JOGG: jongeren op gezond gewicht. Ons voedingsbeleid past naadloos in dit initiatief.

Voor ons voedingsbeleid baseren we ons op de richtlijnen van het Voedingscentrum, dat stelt dat gezonde voeding gevarieerd is en weinig verzadigd vet, zout en toegevoegde suikers bevat. Kinderen moeten voldoende groente en fruit eten en met hun voeding genoeg energie en voedingstoffen zoals vitamines en mineralen tot zich nemen.

We zouden graag zien dat leerlingen een gezond hapje en drankje mee naar school nemen.

 

Voedings- en traktatiebeleid

Pauzehap

De kinderen eten tijdens de pauzes gezonde tussendoortjes. Gezonde tussendoortjes zijn fruit, groente of brood.De kinderen drinken tijdens de pauze ongeveer 200 ml, bij voorkeur water, thee zonder suiker of melkproducten zonder toegevoegde suikers.De kinderen die geen drinken hebben meegenomen mogen water drinken. In ieder klaslokaal zijn hiervoor bekers aanwezig en evt. ook een kan met (fruit)water.

Lunch

Door voldoende te lunchen zijn de kinderen weer in staat om zich goed te concentreren. Een goed sluitende broodtrommel houdt het brood langer lekker en voorkomt uitdroging.Een gezonde lunchtrommel bevat: brood ( bij voorkeur volkoren), rauwkost en/of fruit.

Het Voedingscentrum geeft de volgende adviezen voor beleg: magere vleeswaren, 30+ kaas, sla, tomaat, komkommer, sandwichspread of groentespread. Voor (af en toe) zoet beleg : pindakaas zonder toegevoegde suikers, notenspread.

De kinderen drinken bij voorkeur water, melk of thee zonder suiker.

De leerlingen eten om 10 uur eerst het fruit dat er in hun bakje zit. Indien er geen fruit in zit, eten ze een boterham. Tijdens de lunch wordt er brood en evt. fruit/groente gegeten. Tot slot kan er nog een extraatje worden gegeten.

We vragen de ouders om geen koek, snoep of chips mee naar school te geven, maar brood, fruit en/of groente. Ook vragen we de ouders om geen limonade, frisdrank, sportdrank/energydrink of vruchtensap mee te geven. Afval van fruit of groente (schillen, klokhuizen etc.) mag op school in de afvalbak worden gegooid. Lege flesjes, pakjes, zakjes etc. gaan mee terug naar huis.

Traktaties

Verjaardagen van de leerlingen

Voor een kind is zijn of haar verjaardag vaak het hoogtepunt van het jaar. Op ’t Wad zijn wij van mening dat de jarige centraal staat en niet de traktatie.

Een traktatie is een extraatje en hoeft absoluut niet groot te zijn. Er kan tussen zoet, hartig of een cadeautje gekozen worden. Voor hartige hapjes geldt: niet te veel verzadigde vetten en voor zoete traktaties: geen snoep dat op de tanden blijft plakken, zoals lolly’s, toffees etc.

Voorbeelden: fruit in een leuk jasje, een versierde volkoren soepstengel, doosje rozijnen, handje popcorn, rauwkostfrietjes.

We zijn een voorstander van een gezonde traktatie.

Een traktatie hoeft natuurlijk niet iets eetbaars te zijn, een gummetje, potlood of iets dergelijks kan ook.

Verjaardagen van de leerkrachten

Alle leerkrachten houden rekening met de uitgangspunten van het voedingsbeleid en geven het goede voorbeeld. De leerkrachten houden ook rekening met kinderen met een dieet.

Uitzonderingen

Het team van ’t Wad vindt dat er bij speciale gelegenheden (bijvoorbeeld feestdagen en schoolreisjes) uitzonderingen gemaakt mogen worden t.a.v. eten en drinken.

Handhaving

We zijn van mening dat belonen meer effect heeft dan “straffen”. Gezonde traktaties en trommeltjes zetten we regelmatig in het zonnetje op social media.

Communicatie en borging

Ons voedingsbeleid maakt deel uit van ons schoolbeleidsplan en wordt weergegeven op onze site. Ook besteden we regelmatig aandacht aan ons voedingsbeleid in de nieuwsbrief. Jaarlijks wordt bekeken of iedereen handelt in overeenstemming met dit beleid en of er wijzigingen moeten worden aangebracht.Het wordt in elke groep besproken tijdens de informatiemiddag/-avond aan het begin van het schooljaar.In de leerlingenraad kunnen reacties en suggesties van de leerlingen worden ingebracht.Minstens eenmaal per jaar komt het voedingsbeleid ter sprake in de medezeggenschapsraad.De oudervereniging houdt bij al haar activiteiten rekening met de afspraken in het voedingsbeleid.

Gedurende het hele jaar worden er in de groepen lesactiviteiten verzorgd die een gezonde leefstijl bevorderen.

Om bewustwording te bewerkstelligen doen we mee aan het schoolontbijt in het kader van de Koningsspelen, maken we gebruik van de methode Smaaklessen en doet de bovenbouw mee aan de Week van de Pauzehap en aan de projecten van Ik eet het Beter. De data van de Smaaklessen en projecten worden vermeld op de jaarkalender die alle ouders aan het begin van het schooljaar krijgen.